Lniane ubrania damskie szyte na zamówienie! · 606 377 443 · sklep@podlasek.com.pl

Customizacja, czyli jak producenci zaspokajają potrzeby klientów
Customizacja to termin, z którym spotykamy się dzisiaj coraz to częściej. Czy wiesz, co dokładnie oznacza? Oczekiwania i świadomość konsumentów stają się coraz to większe. Obecnie nie chcą oni „jakiegoś” produktu. Chcą produktu najlepszego dla siebie. Produktu, który odpowie na ich potrzeby i rozwiąże ich problemy. Coraz to więcej marek decyduje się dlatego na customizację, czyli najprościej rzecz ujmując – możliwość personalizowania produktów, zakładającą, co bardzo ważne, aktywny udział samego klienta.
Customizacja czy personalizacja – co to takiego?
Mówiąc o customizacji, pojawia się zasadnicze pytanie – czy pomiędzy tym terminem a personalizacją można postawić znak równości? Czy są to synonimy?
Wprawdzie oba odnoszą się do „personalizacji” produktu, to jednak customizacji nie utożsamia się z personalizacją. W przypadku customizacji firma oferuje swoim klientom możliwość dostosowania produktu do ich indywidualnych potrzeb, gustów, z jednoczesnym dopuszczeniem odbiorcy do tego procesu, czyli założeniem, że zachowa on postawę aktywną. Klient ma tym samym realny wpływ na ostateczny wygląd danej rzeczy, niejako uczestniczy w jej tworzeniu. Oddziałuje to tym samym na jego doświadczenia, poziom satysfakcji.
Dzięki customizacji marki mogą dokładniej poznać potrzeby swojej grupy docelowej, ponieważ zanim ich klienci otrzymają zindywidualizowany produkt, będą musieli „coś” zrobić – zdradzić, czego dokładnie oczekują. Czy to w postaci wiadomości opisowej, czy też wskazania produktu podobnego, który się im podoba. Takie podejście wymaga oczywiście ze strony producenta udostępnienia im określonych narzędzi, które pozwolą na dalszym etapie na dostosowanie wybranego artykułu do własnych preferencji.
Personalizacja jest z kolei pojęciem bardziej ogólnym, w którym nie kładzie się takiego nacisku na zaangażowanie odbiorców, a po prostu opiera na badaniu swojej grupy docelowej w celu jej lepszego poznania. W ten sposób organizacje mogą precyzyjnej, trafniej kierować swoją ofertę (komunikat) do potencjalnych klientów. Dane o odbiorcach uzyskują w szczególności z różnego rodzaju narzędzi marketingu internetowego.
Customizacja – przykłady
Aby zrozumieć customizację, najlepiej jest odwołać się do konkretnych przykładów. Łatwo zobrazować to na przykładzie customizacji ubrań. Będziemy mieć z nią do czynienia, gdy producent szyje na zamówienie, a zatem pod indywidualne wymiary swoich klientek, czy z uwzględnieniem ich preferencji w zakresie m.in. kolorystyki lub fasonu.
Marką, która oferuje customizację ubrań, jest oczywiście Podlasek. W tym przypadku ubrania są przygotowywane nie tylko pod określony rozmiar, ale i z uwzględnieniem preferowanych przez klientki ręcznie malowanych wzorów i kolorów. Panie, które chcą otrzymać daną rzecz (sukienkę, bluzkę etc.), przesyłają swoje wymiary, a także wskazują w wiadomości wybrany kolor i zdobienie (wypatrzone na innym produkcie dostępnym w sklepie lub inne). W ten sposób aktywnie uczestniczą w customizacji ubrań, a w efekcie otrzymują coś wyjątkowego, unikatowego, stworzonego specjalnie dla nich.
Sprawdź również: Dlaczego warto kupić sukienkę ręcznie malowaną?
Z customizacją spotkamy się jednak nie tylko w branży odzieżowej. Jest to również częsta praktyka w gastronomii, m.in. kawiarniach, które pozwalają swoim klientom na przykładowo wybór rodzaju mleka i smaku syropu do kawy. Customizacją będzie także możliwość skomponowania własnej pizzy, z zastosowaniem ulubionych składników (dostępnych oczywiście w menu pizzerii).
Kolejny, świetny przykład customizacji to branża meblowa. Widać to bardzo dobrze w odniesieniu do mebli tapicerowanych, a w szczególności tych, oferowanych w kolekcjach modułowych. W tym przypadku klient poza wyborem samej tkaniny obiciowej tworzy tak naprawdę swój mebel od podstaw samodzielnie, z dostępnych w ramach danej serii modułów!
Zalety customizacji produktów
Rosnące zainteresowanie customizacją wskazuje, że jej znaczenie jest dzisiaj duże. I to zarówno z punktu widzenia producentów, jak również samych klientów. Dla firm jest to przede wszystkim doskonały sposób na poprawę swojego wizerunku na rynku i byciu postrzeganymi jako marka, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom swoich odbiorców. Należy spodziewać się, że klienci, którzy za najczęściej ciężko zarobione pieniądze otrzymają dokładnie to, czego chcą, a zatem pozostaną usatysfakcjonowani z zakupu, powrócą po więcej.
Dla konsumentów customizacja stanowi natomiast odpowiedź na ich realne potrzeby. Zwiększa tym samym szanse, że dany produkt faktycznie spełni ich oczekiwania, będzie się im podobał, czy pasował do ich gustów. Wszystko to przekłada się na ich poziom zadowolenia. A te, jak wiadomo, jest niezwykle ważne, aby uzyskać lojalnych klientów, których kontakt z marką nie ograniczy się do jednorazowej transakcji.
Co wiąże się z customizacją produktów?
Mimo niezaprzeczalnych zalet customizacja nie jest rozwiązaniem w 100% idealnym. Wiąże się przede wszystkim z większymi kosztami dla producentów, którzy chcąc personalizować swoje produkty, muszą dysponować ku temu odpowiednimi narzędziami, zasobami. Koszty te, jak to zawsze bywa, w pewnym zakresie są przerzucane na klientów w postaci nieco wyższych cen takich artykułów. Customizacja nie będzie tym samym atrakcyjnym rozwiązaniem dla każdej marki, a jej wprowadzenie wymaga wcześniejszej analizy swojej sytuacji finansowej.
Konieczność dostosowania produktu do indywidualnych preferencji klienta oznacza również, że nie będzie on dostępny od zaraz, na już. Zainteresowani powinni tym samym uzbroić się w większą cierpliwość, ponieważ w tym przypadku nie jest to tylko kwestia zapakowania towaru i jego wysyłki, a czasami nawet tworzenia go niemal od podstaw!